Vietnam

VIETNAM 25.5.- 11.6.2011, poprvé jako baťůžkář s Lonely Planet v ruce

Cestopis ještě nemám hotový, tak zveřejňuji alespoň první pocity, zážitky a rady, které snad jiným pomohou.

K dotazům, které mi přátelé z webu položili:

Původně jsem plánovala z Hanoie do Saigonu a pak se vracet na sever. To proto, že by na Ha Longu mohlo být lepší počasí. Pak mě přesvědčili, že je lepší jet na jih a vracet se do Hanoie letadlem. Souhlasí. Navíc, byly svátky a lidi z Saigonu jeli k moři a ti co tak jeli, měli problém s jízdenkama, bylo vše plné. Navíc, na jihu je levně, takže jsme pak vše kupovali nakonec v Saigonu.  Jinak bysme to museli tahat.
Neprofláknutá místa bez cestovek - sorry, tak to asi nedoporučím, jelikož jsme tam byli krátkou dobu a vše nestíhali, využívali jsme místních CK, což byla naopak výhoda. od hotelu do hotelu. Nejsou tam nikde směrovky na turistické cíle nebo je přehlédneš, pozdě uvidíš, asi to má svůj účel - vydělávají více na turistech a mají zaměstnanost. Není to zase tak drahé.

My jeli:
1. den - Hanoi, tam noc,
2 den  - Ha Lohg, a hned večer jsme jeli vlakem do Hue. DMZ jsme vynechali, a Sapu taky,
3. denHue jsme si jen prošli citadelu, poseděli v restauraci na křižovatce a sledovali šrumec, popíjeli pivko, okusili krevety a dokonce malé šnečky, co tu chroupala jedna vietnamka a my na ni hleděli jak z jara, co to jí a jakou rychlostí. Začala jsem ji fotit a ona nám nabídla okusit. Dobré. Tam jsme byli 1 noc ...
4. den  - a hned v 5 ráno jsme zase vlakem jeli do Danangu. Ve vlaku jsem se dala do řeči s ml. španěly, které jsme už potkali v minulém vlaku a tak jsme si společně do Hoi An vzali taxi - každý za 75,-Kč :-)
Tam jsme se prošli, nechali si ušít Jirka oblek, já kostýmek,...
5. den  - zajeli si druhý dnen do My Son  /nic moc věže, ale ta cesta na motorce stála za to/ a na Mramorové hory - tam bylo strašně moc lidí - asi školní výlet, děs. Bez mapy od majitele půjčovny bych to asi nenašla,  potupa pro mě a to je co říct. Myslela jsem si, že jsem dobrý navigátor. Ano, ale s mapou, kde je vše zaznačené. Z toho jeho náčrtku  to bylo super.
Pak jsme jeli spícim busem do Nha Trangu, kde jsme si chtěli na pláži odpočnout, zrelaxovat a zaplavat a pošnorchlovat. Nádhera.
6. den - Nemám ráda velké letoviska a km rovných pláží, ale bylo to tam super. GH a hotely byly zase plné, je lepší hledat v těch uzkých vedlejších uličkách, tam bývá volněji. Byli jsme hned 2 ulici od pláže.
Moře docela čisté, klidné, dalo se plavat, ale na šnorchling to tam není. Žádné mušle.
7. den - Koupili jsme si výlet na 4 ostrovy - ale byly jen 3 :-) ten doporučuju. Ten nejvzdálenější byl nejhezčí, krásné čisté moře - ne jako v Nha Trangu. Ale tam jsme byli krátce, a pak honem na další ostrov,  to jejich karaoke, plovoucí bar byl byl paráda, ve vodě, v kruhu a jeden kelíšek za druhám nám nalévali víno, ale bylo dost silné, s ananasem. Pak další ostrov, další pláž, ale tam byly vlny a nic moc na šnorchl a pak akvárium. Cena vyšší, ne moc ryb, ale zase jiné, než se vidí běžně - byli jsme spokojeni.
Já bych doporučila ne s CK na ostrovy. Dojet do přístavu, hnede ráno, tam najít loď, která jede na Hon Mun, ten byl nejkrásnější na šnorchling. Tam zůstat a uhlídat a poptat se na poslední loď, která jede zpět. Hon Mot taky ještě šel, ale blíž už bylo špinavější moře.
8. den - Pak jsme zase jeli, ale ráno,  spícím busem do Mui Ne.
Tam bylo asi nejkrásněji, zábavně. Aptm v krásné zahradě, 17 USD, moře se víc vlnilo, a bylo špinavější, na šnorchl rozhodně ne, ale pěkné restaurace s výtečným jidlem,
Nikde jsem nenašla cestu a info od místních na duny, tak jsme museli za 10 USD koupit výlet u CK.
9. den - V 5 pro nás přijel Jeep, POZOR - 4 lidi v Jeepu - po 15 USD, pokud jede 6 lidí, tak po 10. My chtěli za 15, ale asi nebyli lidi. Ptal se, kolik dáme, já že 10, on 15, já že ne, že u sousedů za 10. Tak že jo :-) nakonec jsme jeli 2 s řidičem. Na duny je to 35 ! km. V 5 nás vyzved, ještě tankoval (budil pumpaře). K dunám jsme dojížděli, když už bylo slunce nad horizontem. byla jsem naštvané, ale foto máme pěkné. Tam se dají půjčit 4kolky 100 kč, dá se i ve dvou na té mrňavé, ale nadšeně se netvářili. Vypadá to, že na dunu je to daleko, ale je to kousek. To byly velké bílé duny. Pak jsou ještě u cesty - cestou zpět červené duny, ale to už není nic moc.
Pak nám zastavil v přístavu - rybí vesnice. Po 6 ráno tam připlouvají rybáři a třídí a prodávají úlovky. Kvantum,fakt šíleně hodně všejĺijaké mořské havěti - nádhera, smrádek, my hledáme mušle a oni je vyloví v sítích po kvantech a pak je rozbijí.
No a  na závěr - kaňon říčky. Tedy kaňonek. Ten byl nejhezčí.
Tam nás odchytil klučina, že prá grátis a vedl nás přes dvůr se sudy s rybí omáčkou do kopce nad kaňon. Pak dolů a říčkou zpět. Ukazoval nám koberec čtyřlístků, netýkavku, jak se svírá, list, na kterém se nedrží voda, krabíky. Pak že chce nějakou kačku. Říkáme si, byl šikovný, dostane dolar.:-) Vice jsem u sebe drobných neměla. Prý, že když nic nedonese velký boy mu dá beng beng do tváře. Nad dolarem ohrnoval nos. To mě naštvalo. Šli jsme a už jsme si ho nevšímali. Pak se ohlédnu a tam na ceduli, průvodce - 3,-kč., nikoli 17,-Kč!!  Šmejdíci jedni Vietnamští.
To jsou chvíle, kdy vůbec  nejde o peníze, ale o ten pocit, že musí turisty a cizince oškubat. Ale zase ne všichni.
Spíše poctivější a levněji je u místních, domorodců, než v obchodech či turist. centrech. Babka u cesty chce za 1,5 l vody 8,-kč, supermarket 10 a u chrámu 15 či 25.
No a tento výlet se nám tak líbil, že jsme si večer půjčili moto, zajeli si ještě směr Pan Thien, na čamské věže - asi 3, ale pěkný výhled od nich.
10. den - ráno jsme ve 3 vstali a potmě jeli směr bílé duny. Vše jsme našli, ale slunce bylo v mracích. Svezli jsem se na duně a zase jeli do kaňonu. Ten jsme prošli spodem, až na konec, ještě dál než s klukem, na konci nahoru a pak vidíme malinký vodopád. Ale fakt nádherná procházka - 1-2 hod. Ještě že bylo pod mrakem, jinak bysme tam zdechli vedrem.
No den jsme strávili s rumem na pláži, vrátili pokojík a v 1 měl jet sliping bus do Saigonu.
11. den - Přijel až ve 2 a v 6 ráno  jsme byli v Saigonu. Procházka městem,
12. - 13. den - druhý den na deltu Mekongu - taky s CK - moc pěkný výlet, u osvěcčené TNK travel, super průvodce, jelo nás 18 lidí - směska z Evropy. Tam 1 noc  Cau Tho. My byli na 2 dny, ostatní na víc, takže zpět jsme jeli jen sami 2.
14. den - Zase noc v Saigonu, procházka, nákupy
15. den  - ráno let do Hanoie. Tam ještě procházka, nákupy
16. den  - ráno na letiště a odlet s Aeroflotem přes Moskvu do ČR

Ceny - levné, různé, čím jižněji tím levněji.
Voda 8-15
Káva 10 v Hanoi 20
mango 1kg má stát 18 kč, ale chtějí víc. Ananas na Mekongu 10 oloupaný 1, a  malý neoloupaný taky 10. Polévka, nudle ráže v obyčejné restauraci nebo na ulici okolo 30, restaur. za rýži či nudle 50 bageta obyč. 8-10, obložená 15, v Hanoi 20-25.
Pivo 10-25 dle míry, značky a místa. Nejlepší je Tiger.
Ubytko od 10 po 20 za pokoj,
BUS Mui Ne .- Saigon 6-8, ostaní z hlavy nevím, ale pokud napíšeš co tě zajímá, najdu v papírech.
Moto 8 na den,
Výlet na duny 10 U, na Mekong 24 USD,
na 4 ostrovy výtet, myslím, po 10USD, vietn. klobouk, vějíř, po dolaru, vietn. hůlky balíček po 5ks od 50 po 150 dle typu.
------------------------
K položeným otázkám:
- se Sapou neporadím. Byli tam jedni, co jsme je potkali, říkají nádhera, jiní - komerce. Já Sapu vypustila, ale asi bych dala
  přednost Bac Ha.
- Ha Long - my byli v zátoce den, bylo zataženo, tak co tam. Pokud se domluvíš a vyznáš a nespěcháš, klidně jeď do ha
  Longu a tam si najdi loď. Na Cat Ba jsme nedojeli, ale i tak to stačilo. Je tam tak špinavé moře, že se mi ani na kajak
  nechtělo. Možná dále od břehu to bude lepší.
- DMZ jsme  vynechali, ale já bych jela do Dong Ha a pak přes to DMZ café - jak to popisují v LP. Na moto sama asi nic
  nenajdeš, průvodce je lepší. Neztrácíš čas a vše ti ukáže.
- vlak den dopředu byl jen sedací. Dalo se to, ale nic moc. BUS sliping se mi osobně líbil, pozoruješ okolí, cestu, život...
  ale záleží, kde sedíš - ležíš. BACHA - jezdí jsko dobytci, pokud ležíš vzadu, a on najede 80 na dilatačku cesta-most, je
  to na zlomení páteře, pokud sedíš nebo vyskočíš půl metru a dopadneš na lehátko. Ale byla to sranda. Moc se nevyspíš,
  ale máš zážitek. Ve vlaku se projdeš, ale moc místa v sedacím taky nebylo a moc toho nevidíš a nedá se fotit, okn
  špinavá a randál z TV cca od 5 hod. Když to pustí, zákonitě se musí každý leknout.
  Měli jsme štěstí, že vždy jsme den předem koupili jízdenku.
 Já měla LP z r. 2005, o něco málo se ceny asi zvedly, ale pořád se to dalo. Jak kde, jak kdy a smlouvat, smlouvat, smlouvat  !! V hotelích  a GH ale neslevnili nikde !!! :-(